Päivämäärä: 23.1.2000
Kirkkovuoden ajankohta: 1 rukouspäivä, uskompuhdistuksen muistopäivä, 2.vsk
Paikka: Lappeenrannan kirkko
Saarnateksti: Room. 5:1-5
Virret: 164, 444, 449.
1 Kun nyt Jumala on tehnyt meidät, jotka uskomme, vanhurskaiksi, meillä on Herramme Jeesuksen Kristuksen ansiosta rauha Jumalan kanssa. 2 Kristus on avannut meille pääsyn tähän armoon, jossa nyt lujasti pysymme. Me riemuitsemme siitä toivosta, että pääsemme Jumalan kirkkauteen. 3 Me riemuitsemme jopa ahdingosta, sillä tiedämme, että ahdinko saa aikaan kestävyyttä, 4 kestävyys auttaa selviytymään koetuksesta ja koetuksesta selviytyminen antaa toivoa. 5 Eikä toivo ole turha, sillä Jumala on vuodattanut rakkautensa meidän sydämiimme antamalla meille Pyhän Hengen.
Tänään on vuoden 2000 ja samalla uuden vuosituhannen
ensimmäinen rukouspäivä. Erityistä hohtoa rukouspäivillä ei taida nykyään olla,
vaikka valtiovalta presidentin ja opetusministerin johdolla kehottelee kansaa
osallistumaan ahkerasti jumalanpalveluksiin. Entisaikaan rukouspäiviä
vietettiin mm. kansallisen katastrofin yhteydessä, joskus myös kiitoksen
merkeissä, silloin kun elämä pyyhki hyvin. Nykyäänhän on niin, että
samanaikaisesti toisilla pyyhkii hyvin, toisilla huonosti. Taloudelliset
suhdanteet eivät kuitenkaan anna aihetta tälle rukouspäivälle, vaan päivän
liittyminen kristittyjen ykseyden rukousviikkoon. Nyt on aika sekä rukoilla
kristittyjen yhteyttä että toteuttaa sitä. Erityinen syy kristittyjen yhteyteen
on riemuvuosi, tämä pyöreä vuosiluku vielä hieman raamiensa yli venytettynä.
Vuoden 2001 pääsiäisenä nimittäin kristityt sattuvat viettämään pääsiäistä
samaan aikaan. Toivottavasti ei enää olisikaan erilaisia kalentereita, vaan
noudatettaisiin yhtä ja samaa kalenteria. Tämä menee jo hurskaiden toiveiden
puolelle. Mutta toivoa pitää. Onhan tämä riemuvuosi myös toivon vuosi.
Ykseydestä pitää tietysti mainita se, että se on
enemmän kuin yhteys. Ykseys merkitsee yksimielisyyden saavuttamista keskeisissä
kysymyksissä. Niiden perusteella toivotaan kirkoilla olevan tulevaisuudessa
toistensa tunnustama virka ja sakramentit. Tähän asti on kuljettu melkein 2000
vuotta eri suuntiin. Toivoa sopisi, ettei tarvitse kulkea toista 2000 vuotta,
kunnes päästään taas keskinäiseen ykseyteen, jota Vapahtajamme
jäähyväisrukouksessaan rukoili.
Viime vuosituhannen merkittävin saavutus
kristittyjen ykseyden tavoittelemisessa oli varmaan Kirkkojen Maailmanneuvoston
perustaminen. Mutta kauas siitä ei jää jälkeen – juoksuvertausta käyttäen
-vuosituhannen viime metreillä tapahtunut loppurutistus. Katolisen
äitikirkkomme kanssa saavutettiin yhteisymmärrys uskonpuhdistuksen keskeisessä
kohdassa, vanhurskauttamisopissa, minkä perusteella uskonpuhdistuksen aikaiset
oppituomiot julistettiin kohteettomiksi. Mistään äitikirkon syliin
hyppäämisestä ei tässä ole ollut kysymys. Meitä erottavia asioita on vielä
monta, niistä tärkeimpänä ehtoollisyhteyden puuttuminen, mikä taas johtuu
siitä, ettei katolinen kirkko hyväksy luterilaisen kirkon pappisvirkaa
päteväksi. Ehtoollisyhteyden puuttuminen saattaa monesti jakaa perhekuntiakin
siellä, missä on solmittu seka-avioliittoja. Meillä tämä koskee etupäässä
suhdetta ortodoksiseen sisarkirkkoomme.
Kristittyjen ykseyspyrkimykset eivät tarkoita
kevyttä kaupantekoa uskon perustaa koskevissa kysymyksissä. Ei tässä tehdä
kompromisseja yksimielisyyden saavuttamiseksi. Keskustelevat osapuolet
yrittävät keskustellen päästä Raamatun uuteen ymmärtämiseen tai vaikka ymmärtää
sen vanhalla tavalla, mutta huomata samalla, etteivät käsityksemme eroa
toisistaan perustavasti. Tai määritellään tarkasti erot. On hyvä määritellä,
mikä meitä yhdistää ja mikä erottaa.
Hallituksen määräämä iltasaarnan teksti on apostoli
Paavalin tärkeimpiin kuuluvasta opetuskirjeestä, kirjeestä Rooman
seurakunnalle. Luvussa 5 on myös keskeisiä kohtia, jotka ovat olleet aiheena
uskonpuhdistukselle. Jo avausjae kertoo vanhurskauttamisesta uskon kautta.
Tässä on kysymys pelastusopista. Miten ihminen kelpaa Jumalalle? Vastaus
kuuluu: yksin uskomalla Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen ansioon. Levoton
sielu löytää rauhan silloin, kun pelastus ei jää riippumaan omista
suorituksista ja ansioista. Suoritususkonnollisuus vie rauhan. Jos pelastus
riippuu omista suorituksista, ihminen on kuin Münchhausen,
joka yrittää pelastaa itsensä suosta vetämällä itseään tukasta. Miksi joku
sitten yrittää pelastautua omilla suorituksillaan, jos kerran tiedetään, ettei
siihen tarvita suorituksia? Se johtuu ihmisen luontaisesta taipumuksesta tulla
toimeen omillaan. Ihminen ei halua olla kenestäkään eikä mistään riippuvainen.
Jo syntiinlankeemuskertomus ilmentää ihmisen pyrkimystä riippumattomaksi, oman
elämänsä sankariksi, joka ei toisten apua kaipaa, ei Jumalankaan.
Kieltäytyminen uskomasta Jumalaan ei monenkaan ihmisen kohdalla tarkoita
älyllistä vaikeutta tunnustaa riippuvuuttaan ihmisen yläpuolella olevasta korkeammasta
todellisuudesta. Se tarkoittaa enemmänkin toiveikasta luottamusta omaan
järkeen, omiin voimiin ja mahdollisuuksiin selviytyä tästä elämästä ilman
metafyysisiä ja uskonnollisia selitysperusteita.
”Kristus on avannut meille pääsyn tähän armoon.”
Jumalan ja ihmisen välillä ei ole passipoliiseja eikä tullivirkailijoita.
Kristus on avannut suoran yhteyden Jumalaan. Suurissa kirkkokunnissa papisto
toimittaa taivasten valtakunnan avaintenvallan virkaa. Avaimet ovat papin
taskussa. Hän joko avaa taivaan portteja tai sulkee niitä. Meidän
luterilaisessa kirkossamme pappisvirka on olemassa etupäässä järjestyksen
ylläpitämiseksi. Papilla ei ole mitään erityistä olemuksellista erityislaatua,
joka tekisi hänestä välittäjää Jumalan ja ihmisten välillä. Alttarille pääsykin
on meidän kirkossamme kaikille vapaa. Valitettavasti alttarikaide voidaan
mieltä erottavaksi muuriksi. Tosiasiassa alttarikaide on osa itse alttaria.
Alttarikaiteen sisä- ja ulkopuoli ovat ihan yhtä pyhiä paikkoja.
Jumalanpalvelusuudistuksessa tullaan lisäämään seurakuntalaisten osuutta
alttarikaiteen sisäpuolella tapahtuvaan toimintaan. Uusien kirkkojen
arkkitehtuurissa alttarikaide ei ole umpinainen yhtä vähän kuin portilla
suljettu. Se on jokseenkin avoin ja korostaa siten Raamatun sanan kuvausta
avoimesta pääsystä Jumalan luo. Jatkossa tullaan maallikkoja näkemään
ehtoollispöydän kattajina ja ehtoollisen jakajina. Liturgina toimii kuitenkin
pappi, järjestyksen vuoksi. Järjestyskin on pitkäaikaisen kokemuksen sanelemaa.
Kristillisten yhteisöjen pirstoutuminen on suurinta siellä, missä pappisvirka
on heikko.
Nykyaikaisia kysymyksiä on, tarvitaanko itse
kirkkolaitosta, instituutiota? Eikö pääsy Jumalan luo ole niin suora ja
välitön, ettei kirkkoa tarvita? Tutkijat esittävät saman väitteen toisin sanoin:
”Jeesus julisti Jumalan valtakuntaa, alkuseurakunta julisti kirkkoa.” Tämä
toteamus vaatii otaksumaa, että Jeesuksen sanat Pietarille ”tälle kalliolle
minä perustan seurakuntani”, ovat myöhempiä lisäyksiä aitoihin Jeesuksen
sanoihin. Tutkimus saa
vapaasti tutkia. Uskonpuhdistus antaa kyllä kirkon institutionalisoiduille
muodoille tietyn merkityksen. Ilman kirkkoa ei olisi sanan ja sakramentin
virkaakaan. Olisikohan kristinuskoa edes olemassa ilman kirkkoa? Aate ilman
järjestäytynyttä yhteisöä ei olisi elinvoimainen.
Lappeenrannassakin on kristillinen yhteisö, joka
käyttää itsestään nimeä kirkkoon kuulumattomat. Ainakin järjestyksen
ylläpitämiseksi ja harhaoppien leviämisen välttämiseksi tarvitaan
instituutioita.
Jeesus on avannut pääsyn Jumalan luo. Pääsy Jumalan
luo on kuin kuninkaan vastaanotto. Sanaa pääsy käytetään ilmaisemaan tuloa
Jumalan luo. palvelemaan häntä. Jeesus johdattaa ja opastaa tälle
vastaanotolle. Jeesus avaa meille oven Kuningasten kuninkaan vastaanotolle.
Mitä kohtaamme Jumalan vastaanotolla? Armon, ei tuomiota, ei kostoa, vaan
iloisen, varauksettoman, ansaitsemattoman, uskomattoman Jumalan hyvyyden.
Jumalan vastanotto on kuin tuhlaajapojan isän vastaanotto pojalleen. Jumalan
armollisuus yllättää. Toiseksi sana pääsy tarkoittaa satamaa. Niin kauan kuin
itse yritimme omin avuin, myrsky riepotteli, mutta kuultuamme Kristuksen sanan
olemme päässeet Jumalan armon satamaan. Jeesuksen tähden meillä on pääsy
Jumalan luo.
Mitä apostoli Paavali sitten puhuu ahdingosta,
kestävyydestä ja koetuksesta, tarkoittaa paljolti Rooman seurakunnassa
vallinnutta tilannetta vuonna 56 j.Kr. Kristityt eivät
olleet mikään hyväksytty uskonyhteisö. Kristityn nimi merkitsi olosuhteiden
aiheuttamaa painetta, vainoa, epäsuosiota ja yksinäisyyttä. En tiedä, heitettiinkö
kristittyjä petojen eteen Roomassa jo vuonna 56, mutta ehkä silloinkin
kristityn nimellä oli epäsuotuisa kaiku.
Vaati otsaa tunnustaa uskoaan. Siitä piti ehkä maksaa. Paavali yrittää
rohkaista Rooman kristittyjä. Kulta tulessa koetellaan, kristittyä ahdingoissa.
Ahdinko puhdistaa ja vahvistaa.
Suomalaisessa yhteiskunnassa uskon tunnustaminen ei
ole nykyään kovin vaikeata. Monet julkisuuden henkilötkin tunnustavat uskonsa.
Presidentin vaaleissa uskon tunnustamista ainakin kysytään. Toisaalta asiaa pidetään
yksityisasiana, toisaalta sitä pidetään suomalaisen kulttuurin kuuluvana, että
on kristitty ja kirkon jäsen.
Yksi tekstin avainsana on toivo. Kun riemuvuotta
vietetään nimenomaan toivon vuonna, niin teksti tuo esiin todella tärkeän
ajankohtaisen termin. Kristillinen usko on toivon antaja. Eikä toivossa
eläminen ole turhaa. Toivo ei ole pelkkiä toiveita. Toivo perustuu uskoon, että
maailman historia ja elämän kohtalot ovat Jumalan käsissä eikä Jumala salli
tuhon voittaa. Uuden vuosituhannen näköalat ovat osittain hieman synkät. Vaikka
kehitys kulkee eteenpäin, Nokialla pyyhkii hyvin ja Suomi pysyy pystyssä Nokian
varassa. Tekninen kehitys toimii muutenkin hyvin. Mutta sotimisella ei näy
olevan loppua. Ydinasenapin laukaisuperustetta on taas jonkin verran
helpotettu. Kolmas maailma on pudonnut kehityksen kelkasta pois. Ihmiskunnan
taivaalla on synkkiä pilviä, Ilmestyskirjanomaista tuhon uhkaa.. Kristittyjä
tuhon enteiden ei pitäisi pelottaa. Jumala on vuodattanut sydämiimme jopa
rakkauden. Rakkauden teoille olisikin nyt valtavasti ja maailmanlaajasti
kysyntää.