11. sunnuntai helluntaista 5.8.2018 (pöytälaatikkosaarna)

Matt. 11: 20-24

Jeesus alkoi soimata niitä kaupunkeja, joissa hän oli useimmat voimatekonsa tehnyt, siitä etteivät ne olleet tehneet parannusta:
    ”Voi sinua, Korasin! Voi sinua, Betsaida! Jos teidän kaduillanne tehdyt voimateot olisi tehty Tyroksessa tai Sidonissa, niiden asukkaat olisivat jo aikoja sitten verhoutuneet säkkiin ja tuhkaan ja kääntyneet. Minä sanon teille: Tyros ja Sidon pääsevät tuomiopäivänä vähemmällä kuin te.
    Entä sinä, Kapernaum, korotetaanko sinut muka taivaaseen? Alas sinut syöstään, alas tuonelaan saakka! Jos sinun kaduillasi tehdyt voimateot olisi tehty Sodomassa, se olisi pystyssä vielä tänäkin päivänä. Minä sanon: Sodoman maa pääsee tuomiopäivänä vähemmällä kuin sinä.”

Kuulen Jeesuksen sanoissa saman tunteen, jonka voin kuvitella olevan tuhlaajapojan isällä. Poika lähtee omilla teilleen ylpeänä ja itsevarmana uskoen, että isän antamilla perintörahoilla hän voi elää mukavaa ja vapaata elämää. Voi ottaa niin sanotusti ilon irti elämästä. Kotona ei kehtaa tehdä kaikkea, mitä haluaisi. Poika ei tajua, että maailman houkutukset tuottavat vain hetkisen kestävää iloa. Pidemmällä aikavälillä ne jättävät mielen tyhjäksi. Rahalla voi saada ystäviä, mutta kun rahat loppuvat, katoavat ns. ystävät. Isä tietää, että rahat loppuvat nopeasti, jos niitä ei osaa käyttää viisaasti. Isä tietää, että pojalle voi käydä huonosti.  Isä tietää, että poikaa uhkaa kaiken menettäminen, köyhyys, nälkä ja häpeä. Siksi isä on murheellinen. Miksei hän sitten kiellä poikaa lähtemästä kotoa tai kieltäydy jakamasta perintöä ennakkona? Hän rakastaa poikaa ja toivoo, että poika olisi vapaasta tahdosta ja kiintymyksestä isänsä luona, ei vapauden menettäneenä orjana. Niin minä sen ymmärrän. Isä tahtoo, että poika ymmärtäisi omistavansa rakastavan isän, jonka luota ei ole mitään järkeä lähteä pois.

Meidän suomalaisessa kontekstissamme se taitaa useimmiten olla äiti, joka suree lapsensa kohtaloa. Monessa perheessä on musta lammas, poika tai tyttö, joka jättää oman kodin ovet paukkuen taakseen. Äidin sydän särkyy. Äiti ei voi enää muuta kuin rukoilla, että lapsi varjeltuisi pahoilta töppäyksiltä ja suistumiselta onnettomuuteen. Äidin tukka harmaantuu lapsen kohtaloa surressa.

Tällainen suru on Jeesuksella ajatellessaan rakasta kotiseutuaan, jonka hyväksi hän on antanut koko elämänsä. Evankelista Matteus kuvaa Jeesuksen toimintaa: (4: 23-24) Jeesus kulki sitten joka puolella Galileaa. Hän opetti seudun synagogissa, julisti ilosanomaa Jumalan valtakunnasta ja paransi kaikki ihmisten taudit ja vaivat. Hänen maineensa levisi sieltä koko Syyriaan. Hänen luokseen tuotiin kaikki erilaisista taudeista kärsivät ihmiset -- niin pahojen henkien vaivaamat kuin kuunvaihetautiset ja halvaantuneetkin -- ja hän paransi heidät.  Hänen perässään kulki suuri joukko ihmisiä. Heitä oli lähtenyt Galileasta ja Dekapoliin alueelta, Jerusalemista ja Juudeasta sekä Jordanin toiselta puolen.

Oliko kuitenkin kaiken vaivannäön loppusaldo se, että kun ihmiset olivat tulleet autetuiksi, he unohtivat Vapahtajansa? ”Mauri oli tehnyt tehtävänsä - Mauri sai mennä.” Sen tähden Jeesus oli surullinen. Hän ei ollut äkäinen, ei suuttunut eikä vihainen. Hän oli surullinen niin kuin isä tai äiti, jonka lapsi on jättänyt vanhempiensa kodin kuitattuaan ensin ennakkoperinnön. Jeesus toivoi, että evankeliumi olisi saanut hänen kotiseutunsa asukkaissa aikaan muutoksen. He olisivat hylänneet entisen elämänsä ja alkaneet elää elämäänsä uskoen Jumalaan ja rakastaen lähimmäisiään. Mutta ihmisissä ei tapahtunut mitään mielenmuutosta. Elämä jatkui vain entisellään. Jos ei Jeesuksessa voi nähdä mitään ihmeellistä senkään jälkeen kun on saanut avun vaivaansa niin silloin on jotain vialla. Jeesuksen parannustyön pitäisi liikuttaa hänen kohtaamansa ihmisen sydäntä. Kuulostaa siltä kuin Jeesus tuomitsisi heidät. Minä luen sen niin, että Jeesus suree ihmisten kovasydämisyyttä, jolla he vetävät itse itselleen tuomion.

Jeesus vertaa kotiseutunsa kaupunkeja – kyliähän ne oikeastaan olivat – kaupunkeihin, jotka entisaikaan tuhoutuivat paheellisen elämänsä takia.  Tavallisesti on ymmärretty niin, että Sodoman synti oli perverssi seksuaalinen käyttäytyminen. Jopa sana sodomismi on tullut merkitsemään tällaista seksuaalista holtittomuutta. Nykyään on hyvin vahvasti perusteltu se näkemys, ettei Sodoman synti ollut homoseksuaalisuus, vaan vieraanvaraisuuden puute. Sodomalaiset kohtelivat nurjasti ja väkivaltaisesti kaupunkiin saapuneita vieraita kohtaan. Kaupungin asukkaat eivät sietäneet muukalaisia eikä vierasta etnistä ryhmää edustavia vierailijoita, vaan häpäisivät heidät samalla tavalla kuin sodissa usein häpäistään vihollisia, tekemällä seksuaalista väkivaltaa. Vieraanvaraisuus on Raamatussa arvostettu hyve. Se perustuu merkittävään tapahtumaan, jonka koki kantaisä Abraham. Hänen luokseen tuli muukalaisia. Hän majoitti heidät ja kestitsi. Vieraat eivät kuitenkaan osoittautuneet ihan tavallisiksi muukalaisiksi. He osoittautuivat Jumalan enkeleiksi, jotka välittivät sanomaa Jumalasta. Kristillisessä raamatuntulkinnassa on päädytty siihen, että Abrahamille ilmestyneet kolme enkeliä olivat ilmaus kolmiyhteisen Jumalan vierailusta Abrahamin luona. Heprealaiskirjeen kirjoittaja viittaa tähän tapaukseen kehottaessaan kirjeensä vastaanottajia: ”Älkää unohtako vieraanvaraisuutta, sillä jotkut ovat yösijan antaessaan tulleet majoittaneeksi enkeleitä” (Hep. 13:2). Abrahamin tarina jatkuu niin, että kolme vierasta poistuivat Abrahamin luota. He ilmoittivat menevänsä katsomaan, pitääkö paikkansa tieto, että Sodoma ja Gomorra ovat pahuudessaan maineensa veroisia.  Abrahamin veljenpoika Loot otti vieraat vastaan Sodomassa. Hän kestisi heitä ihan samalla tavoin kuin Abraham, mutta Sodoman kaupungin ”skinit”, vieraskammoiset, väkivaltaiset ja vihaiset miehet tulivat Lootin luo ja tekivät väkivaltaa näille miehille. Abraham puolestaan rukoili Sodoman puolesta kuultuaan, että Sodomaa kohtaa Jumalan tuomio, mikäli asukkaiden pahuus osoittautuu todeksi.

Vieraanvaraisuus on niin tärkeä raamatullinen hyve, että Jeesus mainitsee sen viimeisen tuomion kuvapuheessaan, jossa hän luettelee tuomion perusteita. Kuusi hyvin arkipäiväistä tekoa ovat tuomion perusteina. Usko Jumalaan ei edellytä mitään ihmetekoja eikä korkealentoisia hyveitä, vaan hyväsydämistä humanitaarista toimintaa: nälkäisten ruokkimista, alastomien vaatettamista, sairaiden ja vankien muistamista sekä kodittomien auttamista. Kodittomien auttamista: heistä oli pidettävä huolta, kestittävä ja annettava heille katto pään päälle. Jeesus sanoi: ”Minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.” Joka pitää huolta hätää kärsivistä tuntemattomista lähimmäisistä, hän pitää huolta Jeesuksesta. Jumala ei tarvitse meidän huolenpitoamme. Osoitamme rakkautta Jumalaa kohtaan auttamalla hätää kärsiviä lähimmäisiä.  Sodomassa ei autettu. Siellä kohdeltiin muukalaisia vihamielisesti. Tietämättään he pahoinpitelivät Jumalan enkeleitä. Mutta se ei ole mikään puolustus, että jos he olisivat tienneet muukalaisten olevan Jumalan enkeleitä eikä vierasheimoisia muukalaisia, niin he eivät tietenkään olisi harjoittaneet väkivaltaa heitä kohtaan.

Jokainen voi ymmärtää, että otan tämän asian esille aikamme keskeisen ongelman, turvapaikkapolitiikan takia.  Pakolaisille ja turvapaikanhakijoille pitää osoittaa rakkautta ja myötätuntoa. Joka ottaa vastaan yhden hädässä olevan vähäisen veljen, hän ottaa vastaan itse Kristuksen. Se ei ole Jumalan tahto, että yksikään hukkuu Välimereen, etsiipä sitten turvapaikka tai parempaa elintasoa.

Mutta mikä voi olla vielä suurempi synti kuin vieraanvaraisuuden laiminlyöminen? Mainituista Galilean kaupungeista tiedämme Kapernaumin olleen Jeesukselle tuttu, koska hän asui siellä. Hän asui Pietarin kotona. Beetsaida on tuttu siitä, että liki puolet hänen opetuslapsistaan oli sieltä kotoisin. Korasin oli 5km päässä Kapernaumista, mutta evankeliumit eivät kerro Jeesuksen käyneen siellä. Miksi Korasinkin saa moitteita, jos Jeesus ei ole edes käynyt siellä? Tässä tulemme siihen, että evankeliumit ovat vain fragmentteja Jeesuksen toiminnasta. Kaiken kattavaa, edes 500-sivuista elämäkertaa Jeesuksesta ei ole kirjoitettu.

Mitä pahaa Galilean kaupungit ovat tehneet? Ymmärrän niin, että he ovat hyljänneet enkeleitäkin suuremman vieraan. He ovat hyljänneet Jumalan Pojan. He ovat kääntäneet hänelle selkänsä. He olivat olleet muihin verrattuna siinä etuoikeutetussa asemassa, että Jumalan lähettämä Vapahtaja oli ja eli heidän keskuudessaan. Eikä se voi olla peruste selän kääntämiseksi hänelle, että hän liikkuu heidän keskuudessaan incognito (tuntemattomana). Joka tietää enemmän kuin toiset ja joka saa nauttia hyvyyttä enemmän kuin toiset, on suuremmassa vastuussa kuin tietämätön. Galilean kaupunkien olisi pitänyt liittyä Jeesus-liikkeeseen sydämestään, ottaa vastaan Jumalan valtakunta ja levittää sitä myös alueensa ulkopuolelle, mutta he paaduttivat mielensä. He elivät vain itselleen.  Tämän pyhäpäivän otsikkona kirkkokäsikirjassa on etsikkoaikoja. Etsimiseen viittaava sanajuuri ei ihan suoraan johda siihen, mitä päivän kuvauksessa sanotaan: Jumalan kansan historia osoittaa, että elämässä on aikoja, jolloin ihminen ja ihmisyhteisöt erityisesti joutuvat ratkaisujen ja valintojen eteenEtiopian kielessä, amharassa etsikkoaikaa vastaa sana gubinjit – vierailu. Etiopiassa oivalsin kielen myötä etsikkoajan merkityksen: etsikkoaika on sitä, että on kokenut Jumalan kohtaamisen. Jumala on vieraillut luonani. Kun Jumala on käynyt luonani, silloin pitää jotain muuttua. Jumalan kohtaamisen pitää aiheuttaa muutos ihmisessä. Silloin pitää oivaltaa jotain uutta. Jumala ei aina käy luonani. Jos suljen sydämeni Jumalalta, silloin hän ei saa minussa sijaa. Kun Jeesus opetti ja ja paransi Galileassa, se oli Jumalan vierailu sillä seudulla. Silloin piti tapahtua kääntymys ihmisten mielissä. Vaan ei tainnut käydä. Elämä jatkui vain entisellään. Jeesuksella ei ollut pysyvää sijaa ihmisten mielissä. Siksi Galilean kaupungeille oli käyvä tuho niin kuin Sodomalle ja Gomorralle. Libanonin rannikon kaupungit, Tyyro ja Siidonkin olisivat tehneet parannuksen, jos ne olisivat kokeneet samaa kuin Galilea, näin uskoo Jeesus. Mutta miksi Galilean kaupungit saavat ankaran tuomion, vaikkei siellä tehty Jeesukselle mitään pahaa? Ei häntä siellä syytetty eikä tuomittu ristinkuolemaan. Sehän tapahtui Jerusalemissa. Galilean synti oli välinpitämättömyys. Kansalle julistettu sana valui kuin vesi hanhen selästä jälkiä jättämättä. Sana kaikui kuuroille korville. Tai ehkä se kuultiin, mutta sitä ei noudatettu. Ei toimittu sen mukaan. Sanan julistus vaatii sitä, että sen mukaan toimitaan. Syntiä ei ole vain paha teko; syntiä on myös hyvän ja oikean tekemättä jättäminen.

Päivän evankeliumi on kehotuspuhetta, jossa meitä muistutetaan siitä, että peli ei ole vielä menetetty. Meillä on vielä mahdollisuus parannuksen tekoon. Meille ei ole julistettu tuomiota. Mutta on siitä sentään varoitettu.  Meillä on vielä mahdollisuus sekä kuulla sanaa että noudattaa sitä. Me voimme avata sydämemme Jeesukselle ja pyytää häneltä voimia toimia sen mukaan kuin hän haluaa meitä ohjata. Evankeliumi on siinä, että Jeesus on vierailulla meidän luonamme. Tämä päivä on meille pelastuksen päivä, kun otamme Jeesuksen ja hänen sanomansa vastaan avoimin sydämin.

Etusivu    Helluntaijakso