23.sunnuntai
helluntaista 8.11.2020 (pöytälaatikkosaarna)
Matt. 18: 15-22
(UT2020)
Pahaa tekevä
veli
15
»Jos veljesi tekee sinulle pahaa, pidä hänelle puhuttelu kahden kesken. Jos hän
kuuntelee sinua, olet voittanut hänet takaisin. 16
Mutta jos hän ei kuuntele, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta. Näin voi kaksi tai
kolme todistajaa vahvistaa kaiken, mitä puhutaan. 17
Jos hän ei kuuntele heitäkään, kerro se seurakunnalle. Jos hän ei kuitenkaan
kuuntele edes yhteisöä, suhtaudu häneen kuin muukalaiseen tai tullimieheen. 18
Minä vakuutan teille: Mitä ikinä sidottekaan maan päällä, se on sidottu myös
taivaassa. Ja mitä ikinä vapautattekaan maan päällä, se on vapaa myös taivaassa.19
Minä vakuutan teille: Jos kaksi teistä rukoilee täällä maan päällä
yksimielisesti, antaa taivaallinen Isäni teille, mitä ikinä pyydätte. 20
Minä olen näet mukana siellä, missä kaksi tai kolme on koolla minun nimissäni.»
Vertaus säälimättömästä palvelijasta
21
Silloin Pietari tuli ja kysyi Jeesukselta: »Herra, kuinka monesti minun pitää
antaa veljeni pahat teot anteeksi? Seitsemän kertaako?»
22
»Ei seitsemän vaan 77 kertaa», Jeesus vastasi.
Televisiosta tuli Amerikan presidentinvaaliehdokkaista kertova dokumentti.
Istuvasta presidentistä kerrottiin, että hän on saanut vaikutteita isältään ja
eräältä newyorkilaiselta vaikuttajalta. Opetus oli tämä: ”Älä pyydä koskaan
anteeksi, vaan hyökkää.” Vastaehdokas oli perinyt kodin perintönä toisenlaiset
tavat, koska hän pyysi anteeksi menettelyään. Tämä tapahtui useamman kerran.
Korkeassa asemassa oleva mies, ehkä jo presidenttiehdokkuudestakin haaveileva
joutui noloon tilanteeseen. Anteeksipyynnöllä hän alistui tunnustamaan, ettei
hän ole nuhteeton ja erehtymätön. Mies tunnusti julkisesti erehtyneensä. Asia ei
jäänyt tähän: hän yritti erehdyksensä jälkeen korjata aiheuttamansa vahingon.
Hän muuten – siis ainakin dokumentin mukaan – onnistui siinä. Hän osoitti
empatiaa toisia ihmisiä kohtaan, ehkä juuri niitä kohtaan, jotka olivat
vääryyttä kärsineet.
Tämä minun puheenvuoroni ei ole vaalikampanja –puhe eikä minulla ole lainkaan
poliittisia tarkoitusperiä. Tarkoitukseni on vain johdattaa päivän evankeliumin
aiheeseen. Anteeksianto on kristillisen elämän ytimessä. Ei vain anteeksi
pyytäminen ole tärkeää, vaan myös anteeksianto. Raamatun heiluttaminen kädessä
kirkon edessä kristityksi tunnistamistarkoituksessa vakuuttaa minua paljon
vähemmän kuin se, että pyytää julkisesti anteeksi ja tunnustaa mokanneensa
raskaasti ja puolustamattomasti, vaikka Raamattu olisikin kotona hyllyssä.
Minut on kotona kasvatettu niin, että sanat
kiitos ja
anteeksi ovat ensisijaisen tärkeitä sanoja. Silloin kun ne sanat on
sanottava, sitä jäädään odottamaan: ”No, mitäs pitää sanoa?” Lapsena tunsin
usein olevani Vaahteramäen Eemelin osassa: minun oli tunnustettava mokani.
Ajattelinkin siihen aikaan, että on se elämä helppo noilla vanhemmilla, kun
saavat aina olla vahvoilla vastaanottamassa tunnustuksia. Lapsen osa oli olla
aina syyllinen osapuoli. Vanhempana olen tajunnut, että joskus on vanhempikin
erehtynyt. Lapsi on kaiken lisäksi tasavertainen ja samalla viivalla. Jos minä
olen erehtynyt ja kohdellut lastani väärin, minun on kannettava
anteeksipyytämisen vastuu. Se on varmin ja paras tapa levittää vastuun
kantamisen perinne tulevalle sukupolvelle.
Olen toki oppinut senkin, ettei anteeksiantaminen ole mikään helppo asia.
Uskottomuus on vaikea asia antaa anteeksi, niin myös insesti ja petos. On eri
asia sekin, sanooko antavansa anteeksi vai antaako todella, siis tunnetasolla.
Israelilaisäidin on vaikea antaa anteeksi terroristeille, poikansa murhanneille.
Sodan tai väestön pakkosiirtojen takia kotinsa ja kotiseutunsa menettäneille on
vaikeaa antaa anteeksi naapureille tai viranomaisille, joiden toimesta tällainen
manööveri on tehty. Inkeriläinen Maria Kajava kertoo elämäkertakirjassaan,
kuinka vaikeaa hänelle oli antaa anteeksi niille, jotka surmasivat hänen
miehensä ja lapsensa. Hänen oli käytävä jonkinlainen Getsemane-taistelu
läheisessä metsässä yksinäisyydessä voidakseen antaa anteeksi. Se taistelu vaati
hikeä ja kyyneleitä. Jos ei olisi voinut antaa anteeksi, olisi antanut mielensä
katkeroitua ja vihan täyttää mielen. Mutta kuinka katkera voi jatkaa elämää?
Kuinka voi kohdata pahantekijät ratkeamatta liitoksistaan pohjattomassa
katkeruudessaan, kun unohtamaankaan ei pysty. Voisi tietysti toivoa, että aika
parantaa haavat, mutta tämä prosessi kestäisi niin kauan, ettei jaksaisi elää
katkeralla mielellä kostamatta tai käyttäytymättä itsetuhoisesti. Rukoileva
ihminen sai uuden voiman. Jumala laski hänen päällensä yli ymmärryksen käyvän
rauhansa. Elämänsä Getsemanesta palasi yliluonnollisen rauhan saanut ihminen.
Minä uskon sen, vaikken ole samaa kokenut enkä tiedä, pystyisinkö antamaan
anteeksi, jos kokisin yhtä paljon vääryyttä kuin Maria Kajava elämässään koki.
Jokaisessa jumalanpalveluksessa on rippi, joka sisältää synnintunnustuksen ja ja
anteeksiantamuksen julistamisen. Tämäkin käytäntö muistuttaa siitä, kuinka
keskeinen ripin asema on kristillisessä elämässä. Nykyään on vain aiheellisesti
kiinnitetty huomiota siihen, etteivät ihmiset suinkaan aina tule kirkkoon
synnintunnossa. Monet tulevat häpeillen, jos edes rohkenevat tulla. He kokevat
itsensä alamittaisiksi ja kelvottomiksi, mutta eivät nimenomaan syntisiksi, mitä
sillä sitten tarkoitettaneenkin. Kun häpeää kokevalle ihmiselle julistetaan
anteeksiantamus, hän kokee, että häpeä on hänen syntinsä. Hän on siis entistä
kelvottomampi Jumalan edessä. Jumalanpalveluksen päällimmäiseksi tunnoksi jää
kelvottomuus. Anteeksiantamus on hänelle se kelvottomuuden vahvistus. Mutta eikö
ollut tarkoitus tulla jumalanpalvelukseen vapautumaan taakoista ja
kelvottomuudesta. Tämä näkökohta on tullut heikosti huomioiduksi
jumalanpalveluselämässä. Kun papit vielä haluavat nimenomaan julistaa yhteisessä
ripissäkin mahtipontisesti ja omaa arvovaltaansa korostaen synninpäästön, kokee
kuulija itsensä entistä arvottomammaksi. Yhteisen ripinhän ei tarvitse eikä pidä
olla niin järeä. Se voi olla vain rohkaiseva armonvakuutus, jossa häpeääkin
tunteva saa kokea olonsa rakastetuksi ja voi olla turvallisin mielin. Moni pappi
lisää käsikirjan mukaiseen rohkaisevaan armonvakuutukseen yksityisen ripin
sanoja muistuttavan synninpäästön tarpeettomasti. Pidettäköön yleinen
armonvakuutus ja yksityinen rippi toisistaan erillään, ja muistettakoon, ettei
yksityisenkään sielunhoidon tarvitse aina johtaa rippiin. Ja sekin olisi syytä
muistaa, ettei rippiä ole hyvä liittää vallankäytön välineeksi. Aina kun se
tulee vallankäytön välineeksi, siitä tulee hengellistä väkivaltaa.
Lestadiolaisessa herätysliikkeessä anteeksiantamusta pidetään uskon ydinsanomana. Valitettavasti tähänkin anteeksiantoon liittyy edellä mainittu ongelma ja vielä muita lisäksi
. Televisiosarjaa Kaikki synnit ei varmaan voi pitää täysin oikeana ja tasapuolisena
kuvauksena lestadiolaisesta liikkeestä, mutta ei savua ilman tulta. Himojaan
hillitsemään pystymättömät aikuiset miehet, itse asiassa seurakunnan johtajat,
ovat käyttäneet asemaansa ja arvovaltaansa rikkomustensa salaamiseen. Syntinsä
tunnustaneella on oikeus saada uhreilta anteeksianto. Jos uhri alkaa niskuroida
ja kieltäytyy antamasta anteeksi, hänestä tulee syyllinen, vielä suurempi
syyllinen kuin se, joka tämän prosessin sai aikaan. Hänhän rikkoo Herran
rukouksen 5. käskyn kehotusta antaa anteeksi. Rukousta kehystävässä
opetuspuheessaan Jeesus selventää asian: Jos emme anna anteeksi
lähimmäisellemme, Jumalakaan ei anna meille anteeksi. Tästä siis tiedämme, ettei
voi olla kristitty, jos ei anna anteeksi.
Tässä asiassa olisi tärkeää, ettei uhria lavasteta syylliseksi ja
syyllistä syyttömäksi.
Luulen, että lestadiolaiselle kirkkokurilla on pohjansa juuri päivän evankeliumissa kuin myös Paavalin opetuksessa, ettei seurakunnan käräjäasioita pidä saattaa julkisen esivallan käsittelyyn (1 Kor.6)
, vaan asiat hoidetaan seurakunnan sisällä. Kirkossamme on omaksuttu se
käytäntö, että Suomen lait pätevät myös seurakunnan sisällä ja rikosasiat on
saatettava julkisen vallan tuomittaviksi. Se ei estä, etteikö seurakunta voi
antaa omia lisäkurituksiaan. Yksi porsaanreikä kuitenkin lainsäädäntöön vielä
jää. Papilla on oikeus - tai oikeastaan velvollisuus - vaieta yksityisessä
ripissä tunnustetusta rikoksesta. Samalla hänen tulee kuitenkin neuvoa rikoksen
tunnustanutta toimimaan itse Suomen lain velvoittamalla tavalla.
Lestadiolaisessa yhteisössä on tiettävästi käytössä hyvin matteuslainen
hoitokäytäntö. Ensiksi seurakunnan johtaja opastaa eksynyttä lammastaan. Jos hän
ei siitä ota opikseen, sitten hänet kutsutaan hoitokokoukseen, jossa useamman
henkilön voimalla läksytetään kaidalta tieltä eksynyttä. Lopulta asia tuodaan
vielä koko seurakunnan yhteiseen kokoukseen, siis ainakin tarvittaessa. Jos
seurakunnan jäsen jatkaa väärällä tiellä, hänet eristetään yhteisöstä eikä häntä
tervehditä, vaan pidetään kuin muukalaisena. Mutta tarkoittiko Jeesus tai
evankelista Matteus, että tämä se nyt sitten on aina ja kaikkialla vallitseva
kristillinen kirkkokurikäytäntö. Todennäköisemmin tämä oli Matteuksen
kirjoittajan toimintaympäristössä vallinnut seurakunnallinen käytäntö, joka
perustui ainakin osittain Jeesuksen antamiin ohjeisiin. Tapana oli kuitenkin,
että seurakunta etsi Jumalan tahtoa epäselviin asioihin rukouksessa, minkä
jälkeen asiasta päätettiin, ja se oli sitten Jumalan tahto aiempaa tarkemmin
muotoiltuna. Kesti kuitenkin aikansa ennen kuin Matteuksen seurakunta sai oman
kanonisoidun Uuden testamenttinsa ja ennen kuin edes oman evankeliuminsa
kirjoittajan tuotos kanonisoitiin. Jos Paavali olisi tänään keskuudessamme, niin
minä luulen, että hän kirjoittaisi vielä ainakin yhden
kirjeen lappeenrantalaisille tai ehkä
lestadiolaiselle herätysliikkeelle, jossa hän hieman tarkentaisi
omaa käsitystään kirkkokurista tämän ajan seurakunnalle.
Pitäisiköhän anteeksiantamisessa olla aina joku tolkku, raja? Jos aina vain
antaa anteeksi toisen töppäilyt, niin eikö hän ala pitää sitä
itsestäänselvyytenä ja käyttää väärin sinun hyväntahtoisuuttasi?
Ainakin Pietari, yksi Jeesuksen oppilaista oli sitä mieltä. Jos
esimerkiksi antaa anteeksi 7 kertaa, niin se on kyllä ihan liian paljon. Jos on
antanut anteeksi niin monta kertaa, niin silloin on antanut anteeksi ihan
tolkuttoman paljon. Juutalaisen rabbiinisen tulkinnan mukaan kolme kertaa oli
ihan riittävä määrä. Pietari tuplasi juutalaisen käytännön ja pani vielä yhden
kaupanpäälliseksi ajatellen, että on siinä kristitylle mittaa. Mutta Jeesus
räväytti siihen sellaiset luvut päälle, että Pietari meni sanattomaksi. Luulenpa
hänen olleen pitkää hiljaa. Pietarille ja meille lienee käynyt selväksi, että
kaikki rikkomukset on annettava anteeksi. Niin kuin Jumala on armahtanut meitä,
niin meidän on annettava toisillemme anteeksi.