22.
sunnuntai helluntaista Viikkomessu Lehmuskodissa uskonpuhdistuksen muistopäivänä
9.11.03
klo 13
Virret:
176, 188: 4-7, 173:3-5, 189, 170:1-2
Evankeliumi:
Matt. 5: 13-16
Jeesus sanoo:
»Te olette maan suola. Mutta jos suola menettää makunsa,
millä se saadaan suolaiseksi? Ei se kelpaa enää mihinkään: se heitetään
menemään, ja ihmiset tallaavat sen jalkoihinsa.
Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä,
jos se on ylhäällä vuorella. Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle,
vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville. Näin
loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne
ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.»
”Jumala ei unohda kansaansa, vaan antaa kirkolle
uudistumisen aikoja ja niitä ihmisiä, jotka auttavat meitä palaamaan
kristillisen uskomme perusteisiin, Raamattuun ja sen julistamaan
uskonvanhurskauteen.”
Näin sanotaan evankeliumikirjassa olevassa
uskonpuhdistuksen päivän kuvauksessa. Usko pitäisi säilyttää puhtaana ja
muuttumattomana. Se on ollut ja tulee olemaan kristilliselle kirkolle vaikea
tehtävä. Maailma nimittäin muuttuu koko ajan kovalla vauhdilla. Mm. eettisissä
ongelmissa eletään vaikeiden haasteiden edessä. Pitäisi löytää kristillinen
kanta mm. geeniteknologian käyttöön, ihmisen kloonaamiseen ja eutanasiaan. Nämä
ovat kaikki asiat, joissa mielipideilmasto on hyvin vapaamielinen. On ihmisiä,
joille kaikki käy. He ovat joko heittäneet Raamattunsa romukoppaan tai
jättäneet sen pölyttymään hyllyyn. He ajattelevat, ettei millään ole niin
kauheasti väliä. Paitsi sitten kun asia tulee omakohtaiseksi. Kun sahaa sitä
oksaa, millä itse istuu, niin sitten voi tulla varovaisemmaksi
vapaamielisyydessään. Vanha, Jeesuksenkin opettama, kultainen sääntö on hyvä
oikean ja väärän mittapuu: Mitä tahdotte toisten tekevän teille, tehkää te
samoin heille. Se on yleisesti hyväksyttävän etiikan perusta.
Mutta on muitakin vaikeita kysymyksiä. Esim. tämä
naispappeus ja homoseksuaalisuus, joita vieläkin puidaan kirkolliskokouksessa
ja saattepa nähdä, tullaan jatkossa puimaan. Arkkipiispa Paarman johonkin eettiseen
ongelmaan lausuma sutkautus on jäänyt elämään: jos meillä olisi tiedossa selkeä
Jeesuksen kanta käsiteltävään ongelmaan, noudattaisimme sitä tukka putkella.
Viimeksi hän sanoi toisen lausahduksen: ”Kirkossa käsitellään tärkeät asiat
määräenemmistöllä, ettei suurista asioista tehtäisi liian hätiköityjä
päätöksiä. Kirkko on suuri laiva, joka kääntyy hitaasti.” Ennen kuin tehdään
uudistus, se täytyy olla niin hyvin perusteltu, että määräenemmistöllä tullaan
asiasta vakuuttuneiksi.
Luterilaiselle kirkolle eettiset kysymykset ovat
monimutkaisempia vastattaviksi kuin joillekin toisille kirkoille, esim.
roomalaiskatoliselle kirkolle. Siinä käy sitten niin, että kaksinaismoralismi
on helpompaa hyväksyä kuin yleisen moraalitajun hyväksymä yleinen käytäntö. Luterilaisessa
kirkossa taas asiat tutkitaan huolellisesti ja lopputuloksena voi olla myös
kirkon pitkäaikaisesta perinteestä poikkeava käytäntö, joka nähdään
nykytilanteessa oikeaksi ja asianmukaiseksi. Näin on ollut esim.
naispappeuspäätöksen laita. Tästä ei kuitenkaan tule tehdä sellaista
johtopäätöstä, että kirkkokin heittää Jumalan käskyt tai sanan romukoppaan.
Raamatun sanaa tässä tutkitaan suurennuslasin kanssa ja etsitään sanan
nykytilanteessa oikeaa ymmärtämistä.
Nyt viime aikoina on noussut esille ajatus
pelastuskysymyksen ja etiikan erottaminen toisistaan. Pelastuksen kysymyksessä
ei tingitä, mutta elämäntavoista voidaan sopia talonpoikaisjärjellä.
Päivän evankeliumi on suoraa jatkoa pyhäinpäivän
evankeliumille. Aikaisemmin juuri tämä uskonpuhdistuksen päivään siirretty
evankeliumi oli vaihtoehtoisena pyhäin päivän evankeliumina. Jeesus julisti
oppilaansa autuaiksi, ikionnelliseksi, yllätys yllätys,
ei sillä perusteella kuin tavallisesti julistetaan ihmiset onnellisiksi, siitä
että he pääsivät verokalenterin kärkipäähän, hyvätuloisten joukkoon, vaan
siitä, että he ovat köyhiä, hiljaisia, vallattomia, arvottomia ja
murheellisia., jopa vainottuja ja halveksittuja. Eihän siinä luulisi olevan
mitään onnittelemisen arvoista. Mutta Jeesuksen seuraajat edustavatkin uutta
Jumalan lasten yhteiskuntaa, jossa ihmisen arvoa ei määritetä hänen valtansa,
arvoasemansa ja palkkatulonsa perusteella, ei muutenkaan suoritustensa
perusteella, vaan sillä perusteella, että nämä ovat Jumalan rakkauden kohteita,
Jeesuksen kalliilla lunastusverellä pelastettuja. Näin ovat Jeesuksen omat
onniteltavia. He näyttävät uuden elämäntavan mallia. Heidän onnensa ei ole
materiassa, vaan Jumalan rakkauden kohteena olemisessa. Tätä Jumalan hyvyyttä
tulee jakaa toisillekin.
”Te olette maan suola.” Suolaa verrataan tässä
tapauksessa säilöntäaineeseen. Suolattu ruoka ei pilaannu. Tämä maailma
degeneroituu, pilaantuu, kun ihmiset toteuttavat itseänsä ja pehmeät elämän
arvot poljetaan lokaan. Markkinatalouden puristuksessa toiset ihmiset joutuvat
ahdinkoon. Joka ei pärjää kilpailussa, saa tulla toimeen itse miten pystyy. Jos
ei pysty, niin väliäkö sillä! Tällaista on kovien arvojen yhteiskunta.
Jeesuksen seuraajat ovat vastavoima tämän maailman arvoille. He ovat valmiita
kärsimään sen puolesta, että maailmaan saadaan uusi järjestys. Kristitty
toteuttaa
hyvää ja oikeaa omaehtoisesti. Hän sanoo Jumalalle: Muuta tämä maailma; aloita
minusta. Kova rukous. Uskaltaisikohan sellaista pyytää?
Suolan ei pitäisi olla klimppeinä sopassa. Klimppinä
nautittu suola on sekä epäterveellistä että pahanmakuista. Kristittyjen pitäisi
siis hajauttaa vaikutuksensa yhteiskuntaan, ei vetäytyä luostareihin ja kääntää
maailmalle selkänsä ja paeta maailmasta. ”Maailmassa, mutta ei maailmasta”,
sanoo Jeesus. Kristittyjen tulee rohkeasti edustaa omaa asiaansa ja
verkostoitua politiikan ja kansalaisyhteiskunnan vaikutuspaikoille ja esittää
perustellusti kristillisiä elämänarvoja.
Lamppuakaan
ei ole järkevää panna piiloon, vaan näkyvälle paikalle huoneessa, niin että
koko huone valaistuu. ”Loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja
ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.» Hyvät
työt on tehtävä näkyvästi, ei siksi että hyvän teon tekijät saisivat siitä
suitsutusta, vaan että ihmiset ylistäisivät Jumalaa. Kristitty ei siis ole kiittelyn kohde. Hänen
hyvä työnsä on tarkoitettu kirkastamaan Jumalan kunniaa. Uskonpuhdistuksen ydin
ei ole ihmisen pyrkimys saavuttaa taivaskelpoisuutta hyvillä teoillansa. Hyvät
teot tehdään lähimmäisille, ei Jumalalle. Suhde Jumalan on uskon suhde. Jumala
rakastaa minua ja sinua ehdoitta. Isänpäivän näkökulmasta Jumalan on kaiken
oikean isyyden malli, sellaisen isyyden, jossa isä rakastaa lastaan ja toimii
hänen parhaakseen niin, että isään voi aina luottaa. Isää voi rakastaa, koska
hän on hyvä ja rakastettava. Ei Jumalaan turvautuminen ole mitään pakkopullaa.
Koska hän on niin korkea-arvoinen ja tärkeä auktoriteetti, niin hänen edessään
pitää olla kiltisti – ei niin. Jumalan edessä emme ole orjan, vaan lapsen asemassa.