Valvomisen sunnuntai Lappeenrannan
kirkko 17.11.2002
Virret: 148, 709, 716, 151:
1-4, 610: 5-9, 433:1- , 805, 163.
Evankeliumi: Mark. 13: 33-37
Jeesus sanoo:
»Pitäkää varanne, olkaa valveilla, sillä te ette tiedä
milloin se aika tulee. Kun mies matkustaa vieraille maille ja talosta
lähtiessään antaa kullekin palvelijalle oman tehtävän ja vastuun, niin
ovenvartijan hän käskee valvoa. Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, koska talon
herra tulee: illalla vai keskiyöllä, kukonlaulun aikaan vai aamun jo valjetessa.
Hän tulee äkkiarvaamatta - varokaa siis, ettei hän tapaa teitä nukkumasta.
Minkä minä sanon teille, sen sanon kaikille: valvokaa!»
Tämän kirkkovuoden sunnuntain nimenä on valvomisen sunnuntai ja otsikkona kirkkokäsikirjassa on kehotus ”Valvokaa!” Valvominen, valppaana oleminen on yksi elämän ulottuvuuksista, jota ei sovi unohtaa. Joissakin asioissa valvominen alkaa vain mennä nykyään kovin vaikeaksi. Terrorismin valvominen. Miten voi olla varuillaan julkisilla paikoilla, ostoskeskuksissa, toreilla, busseissa ja kahviloissa, jos joku kahjo päättää räjäyttää itsensä tarkoituksena tehdä vahinkoa toisillekin? Tai jos joku mielenterveyshäiriöinen sala-ampuja vaanii huoltoaseman asiakkaita? Ei voi varoa muuten kuin välttämällä julkisia paikkoja. Mutta kun niissä asioimista ei voi millään aina välttää. Elämme yhteiskunnassa ja maailmassa, jossa nykyään tuntee itsensä turvattomaksi ihan tavallinenkin tallaaja, ei vain turvamiesten ympäröimä valtion päämies tai joku muu silmää tekevä. Lappeenrannan kaupungissakin on laadittu turvallisuusstrategia. Tehdään ainakin se mikä voidaan pitääksemme ympäristömme turvallisena voidaksemme asua rauhassa ja nauttia elämästä. Sekin on varmaan huomattu, ettei turvallisuutta voi taata pelkästään lisäämällä poliiseja, vartijoita ja sotilaita ja säätämällä ankarampia rangaistuksia. Ei kai kukaan luule, että itsemurhapommittajaa pelottavat ankarat rangaistukset. On paneuduttava häiriökäyttäytymisen ja terrorismin syihin. On vältettävä yhteiskunnan eriarvoistuimista ja ihmisten syrjäytymistä, mikä tiettävästi aiheuttaa häiriökäyttäytymistä. Terrori kasvaa epäoikeudenmukaisuudesta ja sortovallasta, pitäisikö sanoa valtioterrorismista. Jo antiikin yhteiskunnasta tuttu kehotus ”konsulit, valvokaa” on tarpeellinen muistuttamaan viranomaisia ja päättäjiä siitä, ettei hyvinvointiyhteiskuntaamme päästetä rapautumaan, niin että jotkut ihmiset menettävät uskonsa kykyyn vaikuttaa demokraattisen päätöksenteon kautta. Kehotus valvomiseen koskee myös vanhempia. Lapsia ei voi eikä saa jättää heitteille. Vanhempien on valvottava sekä omaa elämäänsä että varjeltava lapsiaan ja osoitettava heille rakkautta sekä rajoja.
Kehotus valvomiseen voidaan myös ymmärtää ympäristökatastrofien torjumiseksi. On valvottava, etteivät ympäristömyrkyt, ydinaseet, vuotavat öljyjohdot ja ongelmajätteet tee elämäämme vaaralliseksi ja riistä tulevien sukupolvien elämää. On elettävä niin vastuullisesti, että maapallomme säästyy elinkelpoisena myös lapsillemme. On käsittämätöntä, miten yksi sivistysvaltioksi luultu suurvalta voi kieltäytyä kansainvälisestä ilmastosopimuksesta sillä perusteella, että se kaventaa heidän hyvinvointiaan. Hehän ovat jo maailman parhaiten voiva kansakunta! Tarvitaan kansainvälistä oikeutta, joka panee öykkärit ruotuun.
Kun Vapahtajamme Jeesus kehottaa
valvomiseen, hän ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan eikä nimenomaan sitä, että
johtajien pitäisi valvoa alaisiaan ja päättäjien kansan elämää. Jeesus ei
kehota toisten valvomiseen, vaan omaan itsensä valvomiseen. Seurakunnassakin on aika usein
ongelma, että löytyy kauheasti niitä, jotka valvovat toisten elämää.
Moralismille luonteenomaista on oman ylemmyyden tunto toisten hairahduksia
katsellessa. Sellaiseen Jeesus ei kehota, vaan varoittaa siitä. Hän kehottaa
tarkkailemaan omaa elämäänsä ja valvomaan sitä. Se on samaa kuin partiolaiselle
kuuluva kehotus: Ole valmiina!
Partiojohtaja tai vartiojohtaja muistuttaa siitä partiolaisia, jotka
vastaavat kehotukseen: Aina valmiina.” Kristityn on elettävä elämäänsä valveutuneesti.
Tehtävät on hoidettava ajallaan ja kunnolla. Jeesus itse käyttää valvomisesta
vertauskuvaa ulkomaille menevästä miehestä, joka lähtiessään antaa kullekin palvelijalle oman tehtävän ja vastuun, ja
käskee ovenvartijan valvoa. Tässä
yhteydessä ei ehkä tarvitse ajatella, että tehtäväksemme on annettu
lähetyskäskyn toteuttaminen, vaan hengellisen elämän hoitaminen. Jos joku asia
on kirkossamme retuperällä, niin se on hengellisen elämän hoitaminen. Keskiajan
kirkko laati listan seitsemästä kuolemansynnistä, joista yksi oli hengellinen
velttous. Nykyään näyttää siltä, että hengellisen elämän velttouden laskeminen
kuolemansynniksi koetaan vitsiksi. Jos hengellisen elämän hoitamisen
laiminlyöminen lasketaan
kuolemansynniksi, niin sittenhän koko kansa tekee kuolemansyntiä niin paljon
kuin ehtii. Eihän sellainen tietenkään voi olla kuolemansyntiä, mitä kaikki
tekevät, näinkin ajatellaan. En ehdota paluuta keskiaikaan, mutta kuolemansynti
on joka tapauksessa synti, jonka jatkuva tekeminen aiheuttaa hengellisen
kuoleman. Riippumatta siitä, kuinka vähän tai paljon ihmisiä lankeaa
kuolettavaan syntiin. Jos hengellistä elämää ei hoideta, niin siitä syntyy
hengellinen kuolema. Tämän asian laita on ihan sama kuin syömättä jättämisen.
Pitkäaikainen aliravitsemus on vakava asia. Ruoan nauttimisessa näläntunne on
meihin sisään rakennettu järjestelmä, joka varjelee meitä aliravitsemukselta.
Hengellisessä elämässä ei ehkä ole tällaista turvajärjestelmää, joka
hälyttäisi.
Kirkollisen elämän tehostamiseksi on laadittu
lainausmerkeissä ”ravitsemusohjelma”, joka tunnetaan paremmin nimellä
"Seurakunta 2000". Mietintö esittelee kristillisen elämän tuntomerkkejä: 1)
Kristitty tunnustaa uskonsa kolmiyhteiseen Jumalaan ja rohkenee kasteen
perusteella kutsua itseään kristityksi. 2) Hän osallistuu seurakunnan
kasteopetukseen ja huolehtii lastensa kastamisesta ja kristillisestä
kasvatuksesta. 3) Pitää huoltaa omasta rukouselämästään (aamu- ja iltarukous,
ruokarukous). 4) Elää yhteydessä kokoontuvaan seurakuntaan. 5) Omistaa
Raamatun, virsikirjan ja katekismuksen uskon ja seurakuntansa elämän peruskirjoina.
6) Osallistuu seurakunnan taloudellisen ja muun yhteisöllisen vastuun
kantamiseen. Ei voi sanoa, että kristityltä vaadittaisiin ylivoimaisen paljon.
Moni saattaa ennemminkin ajatella, että eiköhän kristillisen elämän rima
aseteta liian alas. Pitäisi olla aktiivisempi ja touhukkaampi. Minä tyydyn
tähän ja koen, että tässäkin on aika paljon tekemistä. Aamurukous meinaa
helposti unohtua jos iltarukouksen sentään muistaakin. Ruokarukouksen
toteuttamien on aika ongelmallista, kun ei ainakaan perhe ole usein koolla
yhtaikaa kotona, josko edes viikonloppuisin. Yhteys kokoontuvaan
seurakuntaankin on monen seurakunnan jäsenen kohdalla hunningolla. Ainakin
mikäli asia koskee seurakunnan yhteistä jumalanpalvelusta, mitä se mielestäni
nimenomaan pääosin tarkoittaa. Muistutus osallistumisesta yhteiseen jumalanpalvelukseen asettaa vaatimuksia myös jumalanpalvelukselle.
Sellainen ravitsemusliike, joka aina tarjoaa pelkkää vanhaa näkkileipää, ei
pärjää houkuttelevuudellaan. Seurakunnan kekkerissä,
siis tässä jumalanpalveluksessa pitää olla puhuttelevuutta ja
koskettavuutta. Työntekijän tulee laittaa koko persoonansa likoon, niin
raskasta kuin se voi ollakin. Uudistuneessa jumalanpalveluksessa ei ole
tarkoitus toimittaa jumalanpalvelusta pelkin virkamiesvoimin,
mahdollisimman tehokkaasti ja vähin resurssein. Ei, jumalanpalveluksesta halutaan
tehdä yhteinen seurakunnan juhla varhaiskirkon tapaan. Tässä tarkoituksessa on
tämän jumalanpalveluksen jälkeen kirkkokahvit alasalissa ja vapaaehtoisten jumalanpalvelusavustajien
opastus alasalissa tehtäviin, joissa ihan tavallinen seurakuntalainen voi antaa
oman panoksensa seurakunnan hyväksi.
Lopuksi
todettakoon vielä päivän evankeliumin pohjalta, että kristillistä elämää
toteutamme iankaikkisuuden varjossa. Kun meille tehtävän antanut Herra palaa,
meidän toimemme tarkistetaan, olemmeko tehneet sen, mikä oli vastuullamme, vai
olemmeko eläneet välinpitämättömästi ja jättäneet Herran antaman tehtävän
hoitamatta. Jeesuksen opetuksen mukaisesti ei ole merkitystä sillä tiedolla,
milloin Herra palaa, puhumattakaan siitä, että pitäisi olla nukkumatta, ettei
Herran tulo pääse yllättämään nukkuessamme. Koko homman juju on siinä, että
meidän on elettävä koko elämämme vastuullisesti. Silloin ei ole väliä eikä
merkitystä sillä, milloin Herra tulee. Tämä Jeesuksen opetus on hyvin
tarpeellinen, koska meidän inhimillinen luontomme etsii aina porsaanreikiä
voidaksemme laistaa tehtävästämme. Pakenisimme niin mielellämme vastuutamme ja
jättäisimme päätehtäviemme toteuttamisen viime tippaan. Mutta Herra tosiaan
haluaa, että ensin, sekä ajallisesti että priorisoiden, tehdään se, mikä on
tärkeintä.
Tämän raamatunkohdan toinen tärkeä tarkoitus on
opettaa, että historia kulkee kohti täyttymystään. Täyttymys tarkoittaa
Jeesuksen toista tulemista. Kun Kristuksen ensimmäisestä tulemisesta on nyt
kulunut yli 2000 vuotta, moni alkanee epäillä, että oppi Kristuksen tulemisesta
taitaa kuuluu siihen kristillisten oppien joukkoon, joita nykyajan ihminen ei
voi eikä hänen enää tarvitse uskoa. Uskontunnustuksessammekin lausumme aina
tämän kohdan. Pitäisikö se nyt ehkä pyyhkiä pois? Ei pidä. Elämme kristillistä elämää Kristuksen tulon
odotuksessa.
Syy, miksi alkaisimme laiminlyödä kristityn kutsumustamme, voi olla siinä, että maailman elämäntapa alkaa vaikuttaa meihin. Mukaudumme tämän maailman mukaan. Ihminen kotiutuu helposti tähän maailmaan ja unohtaa, ettei hän elä täällä pysyvästi. Moni uskovakin väsyy. Nuoruudessa olet voinut kokea voimakkaan herätyksen. Olisikohan niin, että joka on nuoruudessaan kokenut tämän hyvin voimakkaasti ja ehkä lainomaisesti yrittänyt olla esimerkillinen kristitty, on väsähtäessään mennyt toiseen äärimmäisyyteen. Alkaa pitää omaa uskoon tulemistaankin höyrähtämisenä ja nuoruuden intoiluna ja kokee nyt hiljalleen tasoittuvansa ja alkaa rationalisoida uskonelämäänsä, niin ettei siitä kohta enää olekaan mitään jäljellä. Siinä käy kuin Ilmestyskirjan seurakunnalle: Ensi rakkaus kylmenee, ihminen pensistyy ja kyynistyy. Kun elämme kirkkovuoden rytmin mukaan, niin joka vuosi meitä aina muistutetaan valvomisen tarpeellisuudesta. Kun uskonelämää on hoidettu, niin silloin kristillistä elämää hallitsee vapautunut ja iloinen Herran paluun odotus.