12. sunnuntai helluntaista Lähdekallion
leirikeskus 3.9.00
2.vsk Matt.
21:28-31
Virret: 207, 174:1, 506, 532: 6-7, 409:1- , (289, 124), 309:1-2,5.
Jeesuksen puheet olivat
usein provokatiivisia, ärsyttäviä. Ne ihastuttivat ja vihastuttivat. Nykyään ei
kyllä kaiketi hämmästyttäisi, jos poika sanoisi isälleen, joka patistelee häntä
töihin: ”Ei hotsita mennä!” Luultavasti Jeesuksen ajan
Palestiinassa se ei tullut kuuloonkaan. Ei isälle voinut eikä saanut sanoa
sillä tavalla. ”Kyllä isä” oli ainoa mahdollinen vastaus. Mutta tottelematon
poika tosin saattoi lupauksensa jälkeen vitkutella, jos hänellä ei todella
ollut aikomusta eikä intoa noudattaa isänsä tahtoa. Hän saattoi varmasti keksiä
tekosyitä ja selityksiä jälkikäteen, miksi ei tehnyt, kuten lupasi. Siis
sellainen vastaus, ettei tee, kuten isä tahtoo, oli mahdoton. Jos ei käsky
tehonnut, isä saattoi ottaa remelin, pakotteen, jolla työhaluja voi herättää.
Mikäli olisi isommasta koltiaisesta kysymys, isä saattoi osoittaa ulko-ovea ja
uhata vaikka perinnöttömyydellä, jos pojan kurittomuus olisi vaatinut näin
väkeviä otteita. Tuskinpa olisi vaatinut. Isä ei olisi jättänyt pojalleen
valinnan vapautta. Mutta entäpä, kun puhumme Jumalasta Isänä? Hän toimii
odottamattomalla ja yllättävällä tavalla, kuin tuhlaajapojan isä. Hän ei pakota
poikaa tottelemaan itseänsä. Vain odottaa, että poika muuttaisi mieltään.
Jeesuksen esimerkkikertomus
yllätti kuulijat. Ilman välihuutoja tuskin selvittiin kertomuksesta. ”Se rontti
ansaitsee todella selkäsaunan”, saattoi joku, ei vain ajatella, vaan huutaa
ääneen. Esimerkkikertomuksen toinen kärki, sanoisinko piikki, osui
tavallisempiin Jumalan tahdon rikkojiin, niihin, jotka olivat omasta mielestään
Jumalan tahdon esimerkillisiä noudattajia. Kysymyksessä on Jeesuksen puheen
kuulijoina olleet kansan uskonnolliset johtajat,
fariseukset ja kirjanoppineet. Pappejakin lienee joukossa. Sana ilmiselvästi
sattui heihin. He olivat mielestään hyviä ja kunniallisia ihmisiä. He olivat
niin hyviä, että heillä oli jopa varaa katsoa nenänvartta pitkin alaspäin
toisiin, varsinkin julkisyntisiin, jollaisina pidettiin erityisesti kahta
ihmisryhmää, veronkantajia ja langenneita naisia. Kuka vain saattoi aina tuntea
itsensä ihan hyväksi ihmiseksi, kun vertasi itseään näihin kahteen ryhmään.
Toiset heistä olivat isänmaanpettureita, jotka veljeilivät pakanoiden kanssa.
Toiset taas naisia, jotka olivat elämän onnettomien sattumusten takia
ajautuneet huonoille teille. Sanon, että ”onnettomien sattumusten takia
ajautuneet huonoille teille”, koska minun on vaikea uskoa, että he olisivat
suostuneet myymään kunniallisuuttaan edes rahasta. Tässä asiassa
patriarkaalinen yhteiskunta luultavasti vieritti miehisen halun syyn naisten
niskoille. Naista pidettiin viettelijänä, olisiko samalla lailla kuin tänä
päivänä islamilaisissa maissa, joissa naista vaaditaan hunnuttautumaan, ettei
miehissä heräisi haluja. Toki muslimit kääntävät tarkoituksen pyhemmäksi,
haluksi varjella ja suojella naista, joka on aina jonkun toisen omaisuutta,
joko isänsä tai miehensä.
Voitte arvata, että
Jeesuksen kuulijoissa esimerkkikertomus aiheutti tosiaan närkästystä. Hän
saattoi huonoon valoon kansansa uskonnolliset johtajat ja herätti
epäluottamusta heihin. Hän oli oikea kiusankappale heidän näkökulmastaan.
Julkisyntisten puolella taas Jeesuksen sanat herättivät toivoa. He eivät
olleetkaan toivottomia tapauksia. Heillä oli mahdollisuus saavuttaa Jumalan
Isän hyväksyntä, jos he katuisivat virheitään ja syntejään. Heillä olisi uuden
alun mahdollisuus. Jos ihminen kääntyy ja palaa takaisin, niin hänen virheensä
annetaan anteeksi. Jeesus julistaa katumusta, kääntymystä ja anteeksiantamusta.
Kyllä juutalaisuuskin sitä julisti, mutta pahoilla teillä kulkenut sai silti
aina kantaa toisen luokan uskovaisuuden leimaa. Hän oli merkitty mies ja nainen
elämänsä loppuun asti. Kääntymällä saattoi palata Jumalan luo. Mutta
paheellista elämää harrastanut joutui Jumalan valtakunnassa ilman muuta
takapenkkiin, sivurooliin. Hänen oli syytä aina kulkea noloissaan ja pää
kumarassa, syyllisyys kasvoilta heijastuen.
Jeesuksen mukaan ei
tarvinnut kantaa syyllisyyttä anteeksiantamuksen jälkeen. Kääntynyt katuva
pääsi Jumalan valtakunnan etupenkkiin. Jumala iloitsi enemmän yhdestä
kääntyneestä kuin kymmenestä hurskaasta. Hurskastelijaa Jeesus ei sijoittanut
edes takapenkkiin Jumalan valtakunnassa. Hurskastelijan oli parempi jäädä
kokonaan ulkopuolelle, sillä hänhän ei myönnä vääryyttä ja puutteellisuutta
itsessään. Hän pystyy kenties pettämään toisia ihmisiä ja itseäänkin, mutta
Jumalaa hän ei pysty pettämään. Jumala näkee tällaisen ylpeän ja omahyväisen
sydämeen ja tajuaa, millainen petturi tämä on. Jumalaa ällöttää omahyväinen
ihminen, joka kukkoilee Jumalan nimissä, halveksii toisia ja on olevinaan niin
jumalinen, niin mahdottoman jumalinen. Eikä ole paljoa muuta kuin teeskentelijä
ja siivosyntinen.
Kehen Jeesuksen
esimerkkikertomuksen kärki osuu tänään? Se osuu kaikkeen ylpeyteen,
omahyväisyyteen ja oikeassa olemiseen. Se osuu
suoritususkonnollisuuteen, jossa tahallisesti tai tahattomasti annetaan arvoa
uskonnollisille ansioille. Uskonnollisesta aktiivisuudestakaan ei saa tulla
suorituspisteiden keruun muoto, niin mielelläni kuin minäkin toivon
maallikkojen seurakunnallista toimeliaisuutta. Ja välillä kun kirkossa tuntuu
olevan kovin vähän väkeä, tekisi melkein mieli jakaa seurakuntalaisille vanhat
pyhäkoulutaulut, joihin voisi liimata osallistumismerkkinsä, kaloja verkkoon,
omenia puihin tms. Lasten seurakunnallista osallistumistahan aktivoidaan näillä
keinoilla, jotka eivät nykyajan lapsiin enää kovin hyvin tehoa. Mutta aikuisten
kohdalle tämä ei sovi, ja se voisi antaa helposti väärän viestin, että Jumalan
hyväksyntä pitää jotenkin ansaita.
Päivän evankeliumi panee
meidät pienelle paikalle. Se panee meidät samaan riviin tai ehkä hieman
takaperoiseen riviin: ensimmäiseksi pääsee kääntymykseen tullut irstailija,
rikollinen petturi, viimeiseksi joutuu se, joka on elänyt kieli keskellä suuta
yrittäen noudattaa melko tunnollisesti Jumalan tahtoa. Mutta kyllä hänkin tähän
Isän siunattavien jonoon pääsee. Päivän evankeliumi älköön antako kenellekään
aihetta ajatella, että syntisellä elämällä voisi kääntymyksen kautta päästä sen
jonon etupäähän, jossa Jumala omiaan siunaa.
Pietismissä eli viidennessä
herätysliikkeessä, jota me täällä Lähdekalliolla luultavasti edustamme, on
tapana luokitella ihmisiä uskoviksi ja maailman ihmisiksi. Raja näiden kahden
ryhmän välillä on jyrkkä. Ymmärrän rajanvedon siitä näkökulmasta, että Jumalan
tahdon mukaan eläminen on niin hyvä asia, ettei sitä kannata jättää puolitiehen
eikä horjua kahdenlaisen elämäntavan välillä. Kyllä Jumalan tahdon tielle
kannattaa lähteä kokosydämisesti. Mutta katsoisin Jeesuksen varoituksen sanan
kohdistuvan meihin, mikäli rajanvetomme antaa aihetta ylenkatsoa rajan
huonommalle puolelle jääneitä ja mikäli ylpeys, myös hengellinen ylpeys, saa
tuntemaan meidät toisia paremmiksi.
Onko Jumalalla sitten ketään
niin erinomaista poikaa, ihannelasta, että tämä sekä lupaa toimia Jumalan
tahdon mukaan, että vielä tekee sen. Ei taida olla kuin yksi vaan: Jeesus
Kristus. Hän on ollut kaikessa kiusattu niin kuin mekin, mutta hän ei
langennut, vaan toteutti Jumalan tahtoa kärsimykseen ja ristinkuolemaan asti.
Hän on samaa olemusta kuin Isä. Häneen Jumala on niin mielistynyt, että on
hänet korottanut korkealle ja antanut vallan tuomita eläviä ja kuolleita.
Rukous: Isä, me olemme sinun
lapsiasi, niin myöntäjät kuin kieltäjätkin. Auta meitä, jotka kutsumme itseämme
uskoviksi, näkemään laiminlyöntimme. Opeta meitä näkemään sinun tahtosi tekijät
oman ryhmämme ulkopuolellakin. Me kaikki olemme kaukana ihanteesta, jonka olet
Pojassasi Jeesuksessa Kristuksessa meille asettanut. Vaikuta meissä todellinen
muutos. Aamen.