16. sunnuntai helluntaista Lappeenrannan
kirkko 8.9.2002
Luuk. 10: 38-42
Jeesus vaelsi
eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen,
jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen. Martalla oli sisar, Maria. Tämä
asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan. Martalla
oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan:
»Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni?
Sano hänelle, että hän auttaisi minua.» Mutta Herra vastasi: »Martta, Martta,
sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. Vain yksi on tarpeen. Maria
on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois.»
Kirkon vastuuviikon virikepäivillä Kotkan Ristiniemessä shokeerattiin
kerran kokouksen osanottajia yllättävällä ohjelmalla. Arvoisat kokousedustajat
saapuivat juhlallisesti kimpsuineen ja kampsuineen
virikepäiville hotellimaiseen kurssikeskukseen ehkä etukäteen tarkoituksella
hieman paastoten, että jaksavat sitten kokouspaikalla ahmia kurssikeskuksen
runsaita antimia. Kokousedustajien yllätykseksi heidät jaettiin
ilmoittautumispaikalla kahteen ryhmään, köyhälandiaan
ja rikaslandiaan. Rikkaat olivat onnenkaupalla
syntyneet rikaslandiaan ja saivat oitis runsaasti
rahaa käyttöönsä, he pääsivät ruokapöytään ja saivat hotellihuoneen avaimen,
niin että saattoivat halutessaan mennä sinne lepäämään. Köyhälandiaan
syntyneet eivät saaneet rahaa, ei ruokaa, ei edes majoitustilan avainta. Heidän
piti ruveta töihin ansaitakseen rahaa, jolla voisivat ostaa ruokaa.
Osanottajien siviilikoulutusta vastaavaa työtä ei tietenkään ollut tarjolla,
vaan köyhän duunarin töitä, ansiot köyhän maan palkkatasoa.. Työ oli pihan
lakaisemisesta ikkunan pesemiseen, lattioiden puunaamiseen ja vessan
siivoamiseen.. Siviilitavarat ja matkalaukut joutuivat tulliin
tarkastettaviksi, niin että työt oli aloitettava matkavaatteissa.. Rahaa sai
kyllä lainata rikaslandian pankista, mutta korot
olivat niin mahdottomia, että pankkilainaa ottaneiden talous joutui äkisti
syöksykierteeseen, niin ettei heillä olisi koko kurssin aikana enää
mahdollisuutta päästä ruokapöytään, vaikka tekisivät työtä vuorotta. Muutamat
kokousedustajat harkitsivatkin illan kuluessa paluuta oikopäätä kotiin, ellei
heti pikaa sanota, että tähän tämä leikki loppuu - nyt kokous jatkuu niin kuin ennen: Syödään, juodaan ja kuunnellaan silmät lurpallaan
kauniita esitelmiä kehitysmaiden nälästä ja velkaongelmista. Mutta leikki ei
ottanut loppuakseen. Läsnäolijoiden oli kai nipistettävä itseään käsivarresta
huomatakseen, ettei tämä ollut pahaa unta, vaan elävää elämää kirkolliselta
koulutuskurssilta. Kokouksen johtajat olisivat jatkaneet leikkiä vielä pitkälle
seuraavaan päivään asti, ellei kapinamieli olisi saanut lähes vallankumouksen
kaltaista vastarintaa. Kuluneella viikolla päättyneessä globaalissa kestävän
kehityksen huippukokouksessa ei leikitty köyhää ja rikasta. Siellä elintasoerot
olivat todellisuutta, joka ei päättynyt kokouksessa eikä sen jälkeen.
Olen
rippikoulussa järjestänyt usean kerran yhden rippikouluaterian ns.
kehitysmaa-ateriana sen jälkeen, kun 3, 4 päivän ajan on syöty runsaasti ja olo
on kuin hyvin syöneellä kissalla. Silloin on rippikoululaiset johtajineen
arvottu kolmeen ryhmään, joista toinen, harvalukuinen ääripää edustaa rikasta
hyvinvointimaailmaa ja runsaslukuinen enemmistö köyhää kehitysmaailmaa, joka
syö sormin lattialla istuen keitettyä riisiä ja juo vettä, tässä tapauksessa
kuitenkin todellisista kehitysmaaolosuhteista poiketen puhdasta vettä. Tunteet
ovat kuohuneet. Moni on uhannut lähteä heti kotiin ja lopettaa rippikoulunsa
välittömästi, mutta kukaan ei vielä ole tähän päivään asti toteuttanut
uhkaustaan Jälkeenpäin tapausta on jo jaksettu muistella huumorilla ja on
ymmärretty, että kokemusten ja elämysten kautta opittu on jäänyt parhaiten
mieliin.
Tuntuuko
teistä, että nämä esimerkit ovat hypänneet kauas evankeliumin maininnasta:
”tarpeellisia on vähän tai yksi ainoa.” Yksinkertaisin raamatunselitys
tulkitsee Jeesuksen Martalle osoittaman huomautuksen tarkoittavan pöydän
kattausta: ei tarvita seitsemää sorttia, yksi riittää, varsinkin mikäli
kattaushuolet estävät ihmisten välisen kohtaamisen, ystävien huolien
kuuntelemisen. Minusta tämä tulkinta on mielenkiintoinen, joskaan ei välttämättä
oikea. Tunnetuin tätä näkemystä edustanut on Pyhän maan tuntija professori
Aapeli Saarisalo, joka oli kerran 60-luvulla kutsuttu lappeenrantalaisten
opiskelijoiden piiriin vieraaksi. Kahvipöytä oli katettu koreaksi. Professori
kieltäytyi ehdottomasti panemasta suuhun mitään muuta kuin silmänruoaksi
tarkoitettuja kahvipöydän kukkia. Sen tähden vai
siitä huolimatta hän eli yli 90-vuotiaaksi!
Evankeliumikertomuksen
mukaan väsynyt, uskonnollisten oikeassa olijoiden vainoama matkasaarnaaja on
saapunut ystäväkotiin lepäämään ja kertomaan kuulumisensa: murheensa,
yksinäisyytensä, epäilynsä ja ahdistuksensa. Talon emäntä Maria istui ja
kuunteli aktiivisesti ystävän murheita. Hän ei paennut kohtaamista puuhailuun
ja touhuamiseen, ei edes niin hyvää tarkoittavaan touhuun kuin ruoanlaittoon.
Jeesus ei torjunut Martan puuhailua kokonaan, vaan ainoastaan siltä osin, missä
sinänsä hyvä tarkoitus tuli vielä paremman esteeksi: ”Yksi riittää.”
Ihmisten
välisessä kohtaamisessa, ystävien tapaamisessa on tärkeintä itse kohtaaminen,
kuuntelu, vuorovaikutus, murheiden ja ilojen jakaminen, ei runsas tarjoilu,
vieraan viihdyttäminen kodin arkkitehtuurin ja taideaarteiston esittelyineen.
|
Kristus Martan ja Marian talossa, Jan VERMEER VANDELFT, hollantilainen taidemaalari (s. 1632, Delft, k. 1675, Delft) 1654-55 (?) Öljymaalaus, 160 x 142 cm National Gallery of Scotland, Edinburgh http://www.wga.hu/index1.html Löytääksesi maalauksen avaa Web Gallery of Artin etusivun alalaidasta hakukirjaimella V maalauksen tekijä, ja avaa sen jälkeen Early paintings (before 1657); maalaus löytyy ensimmäisenä. |
Siinä kuin Martta hössötti tarjoilujen kanssa,
moni tämän päivän ihminen hoosaa lisäämällä
tarjoiluaan ja kamaansa. Vanha käyttökelpoinenkin tavara lentää
kaatopaikalle antaakseen tilaa uudelle muodinmukaiselle krääsälle, joka ei
kuitenkaan kestä muodissa pitkään. Ihmisten huomio kiinnittyy korkean elintason
saavuttamiseen seurauksena rankka työtahti. Lisääntynyt vapaa-aika on tiukkaan
ohjelmoitu. Kotona soivat erilaiset laitteet kilpaa. Yhdellä korvalla pitää
ehtiä kuulemaan yhtä ja toisella rinnakkaisohjelmaa, yhdellä silmällä katsoa
telkkariohjelmaa ja toisella silmällä kakkoskanavan ohjelmaa. Kanavia on sitä
paitsi enemmän niin että silmät loppuvat kesken. Videolaitteilla pitää ehtiä
nauhoittamaan sellaiset ohjelmat, joita ei töiltä tai vapaa-ajan kiireiltä ehdi
katsomaan. On monenlaisia kulttuuririentoja, mitkä nekin vaativat osallistumista.
Kaiken näkeminen ja kokeminen, virikkeiden runsaus jo ennen kouluikää on
vaarassa johtaa työikäisen suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle, jos jaksaa
nuoruuden voimilla rutistaa pitkän opiskeluajan loppuun asti. Siinä paineessa
syntyy ajatus yksinkertaisesta elämäntavasta tai matkasta luonnonrauhaan ellei
ole ostanut peräkärriä tai asuntovaunua, jolla voi
kuljettaa elintasokodin kokonaisuudessaan vaivatta luontoonkin, jolloin
luonnonrauha jää kokematta. Moni on myös turhautunut elintason kilpavarusteluun
yhtä lailla kuin tajunnut sen luontoa kuluttavan tuhovoiman ja räikeän
ristiriidan teollisuusmaiden hyvinvoinnin ja kehitysmaiden puutteen välillä.
Jumala on antanut oikeudenmukaisen tahtonsa toteuttamisen ihmisten tehtäväksi.
Hän ei tee sitä itse, minkä hän haluaa meidän tekevän, eli jakavan hyvinvoinnin
tasaisesti ja oikeudenmukaisesti. Kulttuurien välisessä kanssakäymisessä toinen
osapuoli ei ole yksinomaan antaja ja toinen vastaanottaja. Kehitysmaissa on
ihmissuhteiden rikkautta, keskinäisen kanssakäymisen luonnollisuutta ja
yhteisöllisyyttä. Aina on aikaa lähimmäisyydelle.
Suomessa on myös huomattu, että pakolaisten kulttuurista on opittavaa: se on
elämäntapa, jossa on aikaa ihmisten väliselle kohtaamiselle.
Materiaalikulttuurille on ominaista vieraantuminen. Ei
vain Jumalasta vieraantuminen, vaan elämästä vieraantuminen. Ei osata kohdata
toista ihmistä inhimillisellä tasolla. Ei osata keskustella tunnetasolla, vaan
ainoastaan asiatasolla. Pojat keskustelevat mopoista, miehet autoista – ja
juttua piisaa. Todellisista tunteista ei osata puhua, ei osata avautua.
Keskinäinen kohtaaminen tapahtuu materian avulla. Todellinen ihmisten välinen kohtaaminen jää
tapahtumatta, kun ei puhuta siitä, mikä mieltä ahdistaa tai mistä on katkera ja
mistä on iloinen. Oma heikkous, epävarmuus ja tunteet salataan.
Seurakunnallisessakin piirissä keskustellaan opista ja väitellään. Se ei
tyydytä sisintä eikä edes auta uskoon. Uskoon auttaa se, että joku tuntee
tulleensa kuulluksi ja kokee, että hänestä välitetään, vaikkei hänellä olekaan
mitään hienoa sanottavaa.
Maria
antoi aikaa ystävyydelle, mutta hän antoi tilaa myös Jeesuksen kohtaamiselle.
Jeesuksen kuunteleminen, rukous, itsensä tutkiminen ja hiljentymien Jumalan
edessä ovat tavanomaista tulkintaa tästä evankeliumista. Pelkkä yksinkertainen
elämäntapa ei tietenkään ole kristityn tuntomerkki, ellei lähtökohtana ole
Jeesuksen, Herran, kohtaaminen ja hänen kuuntelemisensa. Juuri nykyajan meteli
ja virikkeiden runsaus riistävät ajan ja motivaation Jeesuksen kohtaamiselta.
Käy miettimään asioiden tärkeysjärjestystä. Etsi se hyvä osa, jonka Maria löysi Jeesuksen luona.