21. sunnuntai helluntaista, Perhejumalanpalvelus Kaislarannassa 13.10.02
Otsikko: Jeesuksen lähettiläät
Virret: 492, 502, 510,499.
Evankeliumi: Luuk. 10: 1-12
Herra valitsi vielä seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta ja lähetti heidät kaksittain edellään jokaiseen kaupunkiin ja kylään, johon hän aikoi itse mennä.
Hän sanoi heille: »Satoa on paljon, mutta sadonkorjaajia vähän. Pyytäkää siis herraa, jolle sato kuuluu, lähettämään väkeä elonkorjuuseen.
Menkää, minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua älkääkä jalkineita. Älkää matkan varrella pysähtykö tervehtimään ketään. Ja kun tulette johonkin taloon, sanokaa ensiksi: 'Rauha tälle kodille.' Jos siellä on joku, joka on rauhan arvoinen, hän saa teidän toivottamanne rauhan. Ellei ole, toivotuksenne palaa teille. Jääkää siihen taloon ja syökää ja juokaa mitä teille tarjotaan, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta toiseen.
Kun tulette kaupunkiin ja teidät otetaan siellä vastaan, syökää mitä teille tarjotaan, parantakaa kaupungin sairaat ja kertokaa kaikille: 'Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.' Mutta jos teitä johonkin kaupunkiin tultuanne ei oteta vastaan, menkää sen kaduille ja julistakaa: 'Me pyyhimme pois pölynkin, joka teidän kaupungistanne on jalkoihimme tarttunut - pitäkää hyvänänne! Mutta tietäkää, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle!' Minä sanon teille: Sodomakin pääsee tuomiopäivänä vähemmällä kuin sellainen kaupunki.»
|
Kristus
ja hänen apostolinsa Maiestas
Domini with the Apostles, Unknown Spanish Master, c 1200. Web Gallery of
Art. http://www.kfki.hu/~arthp/html/m/master/zunk_sp/zunk_sp3/01maiest.html |
Elämä on kokoontumista ja lähtemistä. Kokoon
kutsulla on tarkoituksensa, se on oppimista ja tuttujen tapaamista. Hyvä kokous
on sellainen, jossa on ollut kiva olla ja josta lähtee uuden voiman saaneena.
Huonoon kokoukseen ei viitsi montaa kertaa tulla, äänestää jaloillaan eli jää
pois, kun ei kokous vastaa osanottajan tarpeita. (Perhekerhoon tullaan
tapaamaan toisia äitejä, äitejä, jotka ovat lapsiinsa sidottuja ja joutuvat
elämään aika paljon vain omien lasten seurassa vailla toisten aikuisten seuraa.
Perhekerhossa lapset löytävät ikäistensä seurassa ja viihtyvät. Äidit tapaavat
toisiansa ja jutellen purkavat kokemuksiansa. Melkein joka kerta on myös joku
aihe, josta keskustellaan alustuksen pohjalta. Opitaan uusia asioita. Nekin
motivoivat tulemaan perhekerhoon. Jos ei olisi mitään asiaohjelmaa, ei ehkä
pelkkä toisten tapaaminen riittäisi motivaatioksi.)
Tyttöleirille tullaan hauskan ohjelman takia. On mukava olla
leirillä. On leikkejä, kilpailuja ja mukavaa yhdessäoloa. Voi olla myös opetustilanteita,
jotka tuntuvat pitkästyttäviltä silloin kun joutuu istumaan pitkään vain
kuuntelevana osapuolena. Jälkeenpäin nekin saattavat jäädä mieleen
ikimuistoisina kokemuksina.
Koulussa kokoonnutaan oppimaan ja koulusta lähetetään joka
päivä kotiin tekemään kotitehtäviä. Työpaikalle kokoonnutaan tai tehdään
työtä lähetettyinä erilaisiin työpaikkoihin. Meillä oli kotiremontti, jota teki
kaksi miestä. Tehtävä oli kylpyhuoneen kunnostaminen. Osan työstä miehet
tekivät yksin, vaikka heitä olikin kaksi. Osan työstä he tekivät yhdessä.
Tarvittiin näet enemmän kuin kaksi kättä joissakin töissä. Kaksi henkeä on
mukava työpari. Kahdella henkilöllä voi olla työssä tarvittavaa erilaista
osaamista. Kahdella hengellä on seuraa toisistaan. Työ sujuu rattoisammin. Minä
olen joskus harmitellut, kun Jumala on luonut vain kaksi kättä ja tuntuisi,
että neljä olisi paljon sopivampi määrä. Sitten olen huomannut, että onhan
Jumala sentään luonut kaksi jalkaakin, jotka voivat palvella kolmantena kätenä
siinä kuin suun. Kun on paljon tavaraa
kannettavana, ovat molemmat kädet käytössä ja hampaissa roikkuu vielä jokin
kannettava, jos ei muuta niin se auton avain! Paras apu on kuitenkin toista
sukupuolta oleva työtoverini ja vaimoni, jonka kanssa meidän yhteen laskettujen
käsien lukumäärä on neljä. Olemme eläneet työparina viimeiset 34 vuotta.
”Kaksin aina kaunihimpi.” On toki myös hurskaasti
selitetty, että Jeesus lupaa olla läsnä siellä, missä kaksi tai kolme on koolla
hänen nimessään.
Yhteiseen jumalanpalvelukseen tullaan pyytämään Jumalalta
opastusta ja ohjausta elämän arkeen. Täällä kerrotaan, mitenkä elämä eletään
Jumalan tahdon mukaan. Jumalan on elämän käsikirjoituksen laatija ja on hyvä
elää niin kuin hän on sen suunnitellut. Silloin kaikki menee parhaiten. Mutta
aina ei tule elettyä Jumalan tahdon mukaisesti. Kirkko on paikka, jossa
kerrotaan Jumalalle puutteet ja epäonnistumiset. Jumala on kuin hyvä isä tai
äiti. Hän sanoo: Älä välitä lapseni. Saat anteeksi rikkomuksesi. Jumala on
minulle kuin äiti, joka puhaltaa kipeään kohtaan, johon on tullut haava tai
mustelma. Sitten tuntuu jo paremmalta. Sitä varten on yhteinen jumalanpalvelus, että tulemme täällä hoidetuiksi. Saamme myös opastusta
nykypäivän vaikeissa ongelmissa. Jumalanpalvelus on kuin akun
latauspaikka. Kun kännykkäsi akusta on virta lopussa, mitä tapahtuu? Puhe
rupeaa pätkimään ja kohta virta loppuu kokonaan. Akku pitää laittaa lataukseen.
Sen jälkeen kännykkä toimii taas hyvin.
Jumalanpalveluksessa pannaan vanhanaikaiset
kännykät ristiin ja pyydetään Jumalalta apua ja ohjausta. Silloin alamme latautua
ja yhteys Jumalaan toimii. Alkaa toimia yhteys myös toisiin ihmisiin.
Jumalanpalveluksesta lähdetään elämän arkeen mieli virkeänä ja iloisena. Jumalanpalveluksesta
lähetetään elämän arkeen. Jumala itse siunaa meitä ja lähettää. Lähettämissanat ovat peräisin vanhasta Rooman
seurakunnan messusta, joka päättyi latinankielisiin sanoihin Ite, missa
est.
– Menkää, teidät on lähetetty. Nykyään pappi sanoo jumalanpalveluksen
päättyessä: Lähtekää ja palvelkaa Herraa iloiten. Vaihtoehtoinen sanamuoto on
pidempi ja antaa tarkempia ohjeita arjessa elämiseen.
Jumalan erityistä lähetystä on ns. lähetystyö,
jossa lähdetään kaukaisiin maihin asti. Siellä tehtävä työ on raamatullista
esikuvaa noudattaen kolmenlaista. Ensiksi kerrotaan, että on olemassa vain yksi
Jumala, hän on sellainen Jumala joka välittää teistäkin ja haluaa teidän
parastanne. Puhetta vahvistetaan laajalla terveydenhoitotyöllä, parannetaan
sairauksia ja opastetaan siisteyttä, joka ennakoivasti pitää sairaudet
loitolla. Tietysti rokotetaan ihmisiä ja annetaan suojaa sairauksia vastaan.
Insinöörejäkin tarvitaan esim. hankkimaan puhdasta vettä. Ja tarvitaan
maatalousneuvontaa, jolla alkeellisia tuotantomenetelmiä tehostetaan. Kaikkea
ei anneta valmiina, vaan opetetaan ihmisiä itse auttamaan itseään. Tämä on
hienoa työtä. Aika moni on valmis lähtemään lähetystyöhön, koska kokee työn
niin mielekkääksi. Voi olla todella avuksi hädässä oleville ihmisille. Silti
väkeä on liian vähän. Tarvitaan paljon enemmän lähtijöitä. Työ ei ole aina
helppoa, vaikkei ilman rahakukkaroa, laukkua ja kenkiä kenenkään tarvitse
lähteä lähetystyöhön. Etiopiassa, jossa minä olen ollut lähetystyössä
kymmenisen vuotta, eivät kengät kuulu jokapäiväisen elämän tarpeisiin. Maininta
kengistä puuttuu mm. Lutherin laatiman Vähän katekismuksen Herran rukouksen
selityksestä, jossa jokapäiväisiin elämän perustarpeisiin lasketaan myös
kengät. Lämpimässä ilmanalassa voi tulla toimeen ilman kenkiäkin. Muutenkin
lähetystyöhön on tapana varustautua huolellisesti. Jotain kohtuutta siinä on
tietysti noudatettava kuinka paljon tavaraa lähetystyöalalle kuskataan mukaan.
Meidän perheen tavaramäärä pysyi tavallisesti parinsadan kilon rajoissa. Siihen
mahtui jo useammat kengät sukista puhumattakaan ja aika paljon kirjoja, mitä
opetustyössä tarvittiin. Aina minulla oli kitarakin mukana, jonka sitten jätin
Etiopiaan. Pianon ostin Addis Abebasta, vaikkei se ole suinkaan välttämätön
tarvike. Tietokone, tulostin ja videokamerakin olivat mukana. Hammasharjoja oli
useita, mutta passeja vain yksi. Millähän tavalla nykyaikainen lähetystyö eroaa
tässä kuvataulussa olevasta lähetystyöstä? (Mm. lähetystyöntekijät ovat usein
naisia)
Niin kiire ei lähetystyössä ole, etteikö
ehtisi tervehtimään ihmisiä. Raamatun sanaa ei voi noudattaa kirjaimellisesti.
Tervehtimättä jättäminen voi osoittautua anteeksi antamattomaksi töykeydeksi,
mikä katkaisee yhteyden paikalliseen väestöön. Voi olla myös, että
lähetystyöntekijän vastaanotto on jostain muusta syystä epäystävällinen. Sitten
ei kai auta muu kuin noudattaa Raamatun kehotusta paikan vaihtamiseksi.
Lähetystyöhön lähtijöiksi ei meistä kaikista ole. Voimme osallistua tähän työhön lähettäjinä. Tänään vietetään Suomen kirkossa seurakunnan lähetyspyhää. Lähetystyö on jokaisen seurakunnan jäsenen tehtävä.